perjantai 23. tammikuuta 2015

Kertun (15kk) elämää

No tua, millai muute, miltä tuntuu olla taapero?

Siis ohan tää ihan mielettömän hienoo! Mä osaan kaikkia juttuja, ja ymmärrän mitä noi muut sanoo, ja aika hyvin nekin tajuaa mua. Välillä tulee sellanen olo, et niinku ärsyttää, kun toiset saa käyttää tablettia ja mä en, ja ne saa ottaa laatikoista mitä ne haluaa, ja mä en, mut yleensä kaikki on kyl tosi jees. On hirveen kiva opetella kaikkee!

Nii mites se kommunikointi nyssitte?

No niin. Mä oon niinku panostanu tohon ruumiin kieleen, oon keksiny paljon sellasia viittomia, niinku et kun joku on "ihana" tai "rakas", mä eka osotan sitä ja laitan sit kädet tähän rinnan päälle ja halaan itteäni, "kuuma" tehdään niin et laitetaan sormi huulten eteen ja puhalletaan, ja "ei hätää" niin et paijataan poskea. Sit tietty toi klassikko, "ota syliin", kädet nostetaan ojoon ylös. Lähdetään nyt näistä, ja lisätään sitten kun nää ihmiset oppii ne. Voi kyllä olla, että joudun taipumaan ja opettelemaan ite sitä... mitä se on... suomea. Mun kielessä "ei" on sama kun suomeks, "joo" on nyökkäys ja "mh.", "nukkua" on "krrrrrh" ja "syödä" ja "ruoka" on "namnam". Puhelimeen sanon "mäi". Mut en mä nyt tähän lähde kaikkia selittämään. Voi olla, että mun puheen tahti on liian nopee noille, et siks ne ei aina ymmärrä.

Mitä sä tykkäät tehä?

Eilen mä esimerkiks vedin pientä hiirtä semmosessa puuvaunussa narun perässä ehkä puol tuntii kun se oli kivaa, sit musiikki on tosi jees, mä tykkään tanssia ja sit kans soittaa ite, mä tykkään piirtää, mut siinä tulee välillä riita, kun mä haluun et mua katotaan kun mä piirrän, mut Veera ja äiti yrittää aina ottaa mun kynän! Siis ne luulee, että vaikka se kynä ei ois mun kädessä, se ois jotenkin vapaa otettavaks, mut ei, ei ole! Ne ei tajua, että tässä on kysymys musta. Joo sit kirjat ja lehdet on ollu aina tosi mielenkiintosia, ja ulkoilusta mä tykkään kans.

Ai joo ja ihan mielettömän jutun keksin eilen: jos pyörii ympäri tosi kauan, siinä menee pää niin sekasin, ettei pysty enää kävelemään suoraan vaan kaatuu! Sairaan hauskaa, suosittelen! Varsinkin aika lähellä nukkumaanmenoaikaa se on tosi hienoa!

Onks mitää muotivinkkei?

Asusteet. Siis pipot, huivit, korut, laukut... Ne on tosi ihania, ja niitä voi vaihdella fiiliksen mukaan, ja ilostuttaa myös muita ihmisiä! Kyl kengät ja paidat ja housutkin on kivoja, mut mä en oikein tajua sitä pukemisjuttua. Joku aina tulee sanomaan, että käsi menee oikeesti jostain eri reiästä, et siinä ei oikein oo sellasta tilaa luovuudelle, mitä mä haen. Mut joo, asusteet on niinku se juttu.


Kyllä mä jo silloin vauva-ajan lopulla olin löytäny tyylini... Tässä poseeraan Nelly Stenroosille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti